Khamis, 15 Ogos 2013

MASALAH DAN RAWATAN RAMBUT GUGUR


Ramai wanita mahupun lelaki yang mengalami masalah rambut gugur,..masalah rambut gugur nie memnag merungsingkan sebab boleh menjejaskan penampilan terutamanya di kalangan wanita,...ia juga menyebabkan individu yang mengalami masalah ini kurang keyakinan diri untuk berhadapan dengan orang ramai,..mari kita lihat apakah faktor2 yang menyebabkan masalah rambut gugur...


7 Faktor Rambut Gugur dan Cara Merawatnya

Berikut adalah antara faktor yang menyebabkan rambut gugur berlaku di kalangan lelaki & wanita:

1-Penggunaan bahan kimia secara berlebihan. Ada yang suka mewarnakan rambutnya dan suka menggunakan bahan kimia untuk meluruskan rambut mereka. Penggunaan bahan kimia akan merosakkan rambut sehingga ke akarnya. Akibatnya, rambut gugur terjadi.

2-Perubahan hormon ketika mengandung dan melahirkan anak (untuk wanita). Ramai ibu mengandung dan ibu yang baru melahirkan anak mengalami masalah rambut gugur. Rambur mereka gugur di sebabkan perubahan hormon yang berlaku. Selain itu, hormon yang tidak stabil di dalam badan juga boleh menjadi penyebab kepada rambut gugur.

3-Faktor seterusnya adalah genetik. Jika seorang ibu atau bapa mengalami masalah rambut gugur apabila umurnya meningkat, anak perempuan dan lelakinya juga akan alami masalah yang sama berdasarkan  faktor genetik.

4-Rambut gugur juga akan berlaku jika wanita/lelaki tersebut mengalami masalah aliran darah tidak lancar. Aliran darah yang tidak lancar di dalam badan boleh menjadi penyebab kepada rambut gugur. 

5-Mempunyai masalah angin badan yang serius. 

6-Selalu menarik rambut. Ada wanita mempunyai sikap menarik rambut sekuat hati ketika ingin mengikat rambut dan sebagainya.  Sikap sebegini boleh memberi kesan yang tidak baik pada akar rambut anda di mana ia akan jadi lemah dan senang untuk tercabut. Akibatnya, rambut anda akan gugur.

7-Gaya pemakanan yang tidak terkawal sehingga menyebabkan hormon di dalam badan juga boleh menjadi penyebab kepada rambut gugur.

Bagi ibu yang lepas bersalin, keguguran rambut adalah lebih ketara kerana:
  1. Hormon semasa mengandung menyebabkan rambut mengalami fasa pertumbuhan yang ketara. Apabila bersalin, rambut mengalami fasa ‘rehat’ dan sebagai memberi laluan kepada pertumbuhan rambut baru, lebih banyak rambut asal semasa mengandung akan gugur.
  2. Kurang rehat, mungkin kerana menjaga bayi yang baru lahir.
  3. Kurang vitamin seperti zinc dan protein
  4. Biasanya keguguran rambut selepas bersalin ni berlaku dalam 2-3 bulan selepas bersalin, sama fasa dengan bayi mula menyembur air liur.

Apa perlu dibuat sekiranya menghadapi masalah rambut gugur selepas bersalin?

  • Tukar syampu kepada yang lebih rendah kandungan bahan kimia atau yang berasaskan organik, dan gunakan perapi dari sumber yang sama.
    • Tukar sikat rambut kepada yang kurang memberi tekanan kepada rambut dan kulit kepala.

      • Mengambil supplement yang mengandungi multivitamin dan mineral, zinc dan protein. (ini dia vitamin2 dan set syampoo yg bagus utk kesihatan rambut)
    • Tidur yang cukup dan jauhi stress
    • Minum air cukup

    • RAWATAN UNTUK RAMBUT GUGUR


      Rawatan rambut gugur tidak akan sempurna sekiranya anda hanya merawat secara luaran sahaja. Bagi mendapatkan hasil yang optimum, anda bolehlah mengambil Set A (Multivitamin, B Compleks, Vita C) + Zincuntuk merawat masalah keguguran rambut dari dalam. Ini adalah kerana ianya berpunca dari masalah kekurangan galian dan mineral untuk menguatkan akar rambut. Sekiranya anda mampu, bolehlah mengambil ESP sebagai sumber protein yg amat penting untuk kesihatan rambut.


      RAWATN RAMBUT SECARA LUARAN BOLE TRY SET PRO SANTE DARI SHAKLEE YG TERDIRI DARIPADA : -


      Set rawatan rambut Prosante terdiri drp;
      1.Revitalizing Syampoo
      • Humektan bertindak bagi melicinkan kutikel rambut dan melebatkan rambut
      • Sistem pembersih yang lembut dan berpaten
      • Menyegarkan dan menyeimbangkan kulit kepala dan rambut tanpa terlalu melembapkan atau mengeringkannya.
      2. Lightweight Conditioner
      • Melicinkan dan melembapkan rambut tanpa menjadikannya terlalu melekit
      • Mengembalikan elemen struktur supaya rambut kelihatan lebat, berkilat dan sihat
      • Menghilangkan kesan statik agar rambut mudah digayakan dan diurus
      3. Nourishing Scalp Treatment
      Produk yang paling penting dalam Sistem Penjagaan Rambut ProSante ialah Nourishing Scalp Treatment yang mengandungi tahap Scalp Health Complex eksklusif kami yang paling tinggi.Nourishing Scalp Treatment menyelesaikan semua masalah rambut dengan serum yang amat mudah diserap oleh kulit bagi melancarkan peredaran, menentang factor persekitaran yang merosakkan dan juga membekalkan khasiat kepada kulit kepala.
      • Vitamin antioksida iaitu A dan E, dan juga Koenzim Q10 melindungi anda daripada kerosakan akibat radikal bebas dan pencemaran persekitaran.
      • Bertindak membekalkan ruang yang optimum untuk rambut anda.
      • Formula tanpa bilas memudahkan anda menggunakan dan menggayakannya
      • Tidak menjadikan rambut melekit atau berminyak
      Perbezaan Shaklee
      ProSante Nourishing Scalp Treatment adalah formula eksklusif, yang terbukti mampu mengurangkan keguguran rambut semasa menyikat dan dapat melebatkan serta menguatkan rambut secara semula jadi apabila digunakan sebagai sebahagian daripada sistem Penjagaan Rambut ProSante
      Mengikut kajian selepas 3 bulan menggunakannya secara konsisten, hasil didapati:
      • 65% pengurangan rambut gugur semasa menyikat
      • 73% pengurangan jumlah rambut bercabang (broken hairs)
      • 61% peningkatan ketebalan rambut (thickness of hair)

      sebarang konsultansi lanjut sila hubungi saya : -

       hidayah
      #sid 964682
      013-4909803


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Masa Itu Emas